Not only meets the eye

melihat dunia dengan gaya berbeza

Paradoks pengajaran dan pembelajaran sains

Posted by Ahmad Fakhrurrazi Yahaya on November 16, 2012

Pemecahan lapangan pengajian sains tulen kepada tiga substance asas – fizik, kimia, biologi – amat penting dan nyata memberi menfaat yang besar dalam bidang kajian menurut sistem rangkaan manusia.

Kontranya, ia amat menyukarkan produk sistem pendidikan itu untuk memahami kesepaduan antara ketiga-tiga elemen asas sains itu. Seolah-olah bermain dengan puzzle di sudut masing-masing tetapi kabur idea tentang keseluruhan gambar yang sedang dibentuk.

Apatah lagi untuk disepadukan dengan elemen-elemen yang metafizik atau ghaibiyyat atau ruh sifatnya.

Pemecahan tembok – anjakan paradigma dan sistem kepercayaan dunia sains – diperlukan.

Paradigma yang lebih total sifatnya, kalaupun bukan yang absolute.

Harus mencari dan menunggu paradigm shift seterusnya – sebagaimana yang dimaksudkan oleh Thomas Kuhn.

Salam Tahun Baru 1434 Hijriyyah.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: