Not only meets the eye

melihat dunia dengan gaya berbeza

Kenapa bantah hudud?

Posted by Ahmad Fakhrurrazi Yahaya on December 27, 2008

Pak Mat seorang penoreh getah di Kampung Hulu Sat. Beliau tak puas hati apabila Syarikat minyak PetroMan memperkenalkan akta baru bagi pekerja syarikat di pelantar minyak tersebut supaya mewajibkan memakai topi keselamatan apabila bekerja. Persoalannya, kenapa Pak Mat pula yang tak puas hati? Beliau berusaha untuk menghantar memorandum kepada Ketua Eksekutif PetroMan.

Isu hudud mula disensasikan kembali oleh pihak-pihak tertentu, untuk kepentingan-kepentingan tertentu.

Kita tolak ketepi semua sentimen politik kepartian.

Sekarang, bagi mereka yang bersekolah dan bijak menilai, cuba berfikir atas prinsip nilai dan secara akademik.

1. Kenapa hudud perlu dibantah?

2. Bagi mereka yang membantah, sudahkan anda meneliti apa kandungan hukum tersebut?

3. Sekiranya anda telah meneliti, apakah kesan buruk jika hudud di aplikasikan di Malaysia?

Sekiranya saya menamakan kembali ‘hudud’ dengan nama ‘undang-undang jenayah’, sebagai penggantian dan penambahbaikan kepada undang-undang sedia ada, adakah anda sedia berbincang mengenainya, atau masih hendak menolak secara mentah-mentah?

Hudud (atau apa sahaja nama yang boleh diberi padanya) merupakan undang-undang yang objektifnya adalah untuk melindungi 5 perkara asas dalam hidup manusia, iaitu:

1) Agama
2) Nyawa
3) Akal
4) Maruah
5) Harta

Dalam ilmu pengajian Islam, 5 perkara ini di namakan sebagai ‘maqasid syar’iyyah’ atau ‘objektif syariah’.

Kalau ini merupakan undang-undang untuk melindungi kepentingan umat Islam, kenapa umat Islam sendiri perlu membantah? Apa salahnya Syarikat PetroMan memperkenalkan akta untuk melindungi pekernya sendiri?

Orang bukan Islam pula, kenapa nak sibuk tanpa sebab sedangkan ia tidak melibatkan anda semua? (bergantung kepada perbahasan fiqh) Kenapa nak jadi macam Pak Mat yang tak ada kaitan pun dengan uindang-undang tersebut?

4 Responses to “Kenapa bantah hudud?”

  1. muin said

    bro.. macam tulis blog lorat2 je..

  2. maria adam said

    lorat tapi penuh dengan makna. pandangan isu yang tajam.

  3. syarifah said

    best jugak bc artikel nie setelah sekian lama xde penyiaran artikel dr en ultimatum nie…tp mcm ada bnda xhbis je..=)
    apapun welcome back mr ultimatum….

  4. siraj said

    ttg hudud, kita kena sampaikan mesej ‘lakum deenukum waliya deen’ kepada non-muslim.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: